Pankkitilin avaaminen Englannissa ei olekaan ihan niin helppoa mitä Suomessa. Tiskille ei suinkaan niin vaan mennä passi kädessä ja sanota, "Haluaisin avata tilin".

 

Tilin avaamista varten pitää olla seuraavat asiat:

- Kuvallinen henkilötodistus

- Kaksi itselle osoitettua virallista kirjettä, joista näkyy nykyinen osoite. Mieluiten kaasu- tai vesilasku, tai kirje pankista. Matkapuhelinlasku ei kelpaa. Myöskään vuokrasopimus ei kelpaa näytteeksi. Kirjeen täytyy olla päivätty viimeisen 3kk aikana.

- National Health Insurance Number, eli saman tapainen systeemi kuin Suomen KELA-tunnus.

 

Tämä on aikamoinen Catch 22 -tilanne, koska esimerkisi töistä ei voi saada palkkaa, jos ei ole tiliä. Jos esimerkiksi olet vasta hakemassa töitä, ja asut vaikka hostellissa, sinulla ei ole osoitetta, johon lähetettäisiin mitään virallisia kirjeitä. NHI numeron saamiseksi, joudut myös todistamaan henkilöllisyytesi. Minulla oli suomalainen ajokortti ja passi, mutta tämän lisäksi pyydettiin alkuperäistä syntymätodistusta. Kenellä sellainen muka enää on tallessa? Ei niitä Suomessa kysellä. Minua myös pyydettiin todistamaan, että olen saapunut maahan sinä päivänä kuin väitin. Lentolipun olin jo heittänyt pois, mutta toin Suomesta muuttaessani mukanani koirani ja sen maahantuontipaperit olivat tallessa, eli niistä näkyi koska olin maahan saapunut. Esimerkiksi asuntoa ei saa vuokrattua jos ei ole töitä ja pankkitiliä ei sitten saa jos ei asu virallisesti jossain. Kirjoitan tästä asuntoasiasta myöhemmin erillisessä blogi-kirjoituksessa.

Miten minä sitten onnistuin saamaan pankkitilin? Poikaystäväni tunsi henkilön, joka oli "korkeassa asemassa", eli yliopiston matematiikan professorin. Tämä proffa sitten lähetti pankinjohtahalle kirjeen, jossa takasi omalla nimellään, että minä asun siellä missä väitän.

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia pankkini kanssa ja olen ollut sen asiakas nyt 7 vuotta. Ajattelin sitten pyytää sellaista overdraftia tililleni, että voisin kuussa mennä 200 velan puolelle, siltä varalta, että tulee hätätilanteita. Jos nimittäin tili menee miinukselle, niin pankkini veloittaa siitä 30 puntaa. Minulle ilmoitettiin, että minulla on vain perustili, joka pitäisi ylentää erikoistiliksi. Tämän vuoksi minun pitää lähettää pankkiin alkuperäinen passini ja kaksi osoitteen todistavaa asianajotoimiston oikeaksi todistamaa kirjettä (maksaa 80 puntaa), koska minulla ei ollut niitä silloin 7 vuotta sitten näyttää.

Älkää nyt naurattako! Nimittäin silloin 7 vuotta sitten ei vaadittu minkään lakimiehen leimoja. Jos haluaisin tänään vaihtaa pankkia, voisin mennä nykyisten osoitelappujeni ja passini kanssa mihin tahansa pankkiin ja sanoa, "Haluan vaihtaa pankkia, ja laittakaa se 200 punnan yliraja sinne myös, kiitos". Kukaan ei urputtaisi mitään ja asia hoituisi nopeasti. Kun lakkaan olemasta työtön menee kyllä pankki vaihtoon.